Druga fala pandemii Covid-19 wymusiła na rządzących prawie we wszystkich europejskich krajach wprowadzenie kolejnych obostrzeń, co ma ogromny wpływ zarówno na firmy, jak i konsumentów w całej Europie.
Kluczowe wnioski – Polska:
- 6 na 10 konsumentów (61%) przyznaje, że rosnące rachunki mają negatywny wpływ na ich samopoczucie (średnia dla UE wynosi 47%) – pod tym względem konsumenci z Polski są w pierwszej trójce tych krajów, dla których jest to największy problem.
- 48% osób pytanych przez Intrum przyznaje, że obecna sytuacja i niepewność jutra skłoniła je do podjęcia kroków, by zwiększyć swoją wiedzę w zakresie finansów osobistych. To zdecydowanie więcej niż europejska średnia, która wynosi 40%.
- Blisko 7 na 10 konsumentów (69%) przyznaje, że nie zadowala ich kwota, którą mogą oszczędzać każdego miesiąca (średnia UE: 56%).
Konsumenci martwią się wpływem spowolnienia gospodarczego na lokalne biznesy.
- Blisko 2/3 europejskich konsumentów (64%) obawia się, że bezrobocie w ich regionie będzie większe, jeżeli ludzie nie będą bardziej wspierać lokalnych przedsiębiorstw.
- Jednak mniej niż połowa (48%) uważa, że pieniądze, które wydają indywidualnie, mają znaczenie i mogą pomóc lokalnym biznesom.
Europejczycy więcej pożyczają, a mniej oszczędzają.
- 61% europejskich konsumentów, którzy pożyczają pieniądze na opłacenie rachunków, robi to każdego miesiąca, w porównaniu z 52% odnotowanymi w 2019 r.
- 1/3 respondentów (34 procent) przyznaje, że obecnie oszczędza mniej pieniędzy niż przed kryzysem.
- 1/4 wszystkich respondentów (25%) twierdzi, że po opłaceniu rachunków domowych pozostaje im nie więcej niż 10% miesięcznego wynagrodzenia.
- 2/3 (65%) twierdzi, że są bardziej ostrożni niż zwykle w kwestii zaciągania długów.
- 67% konsumentów nie chce pożyczać pieniędzy na duże wydatki, dopóki nie będą mieć pewności, że kryzys się skończył.
Źródło: https://www.intrum.pl/partner-biznesowy/nasze-raporty/ecpr/european-consumer-payment-report-2020/
POLECAMY!